NORDIC WALKING

Nordic Walking to dyscyplina sportu, która rozwinęła się dosyć późno, bo w latach 70. ubiegłego wieku. Jednak szukając korzeni Nordic Walking sięgnąć można do czasów starożytnych, kiedy to pasterze i pielgrzymi podczas marszu w trudnym terenie używali kijów do podpierania się. Bo Nordic Walking to - w największym skrócie - właśnie marsz z użyciem specjalistycznych kijków.

Za właściwe miejsc narodzin tej dyscypliny uważana jest Finlandia. I to właśnie z tego kraju pochodzi obecna nazwa wywodząca się od pierwotnego "Sauvalkavaly", co oznacza: wędrówki nordyckie.

Na dobre zaczęło się w latach lata siedemdziesiątych, kiedy to fińscy biathloniści przygotowali i opracowali swoisty rodzaj treningu. Nie wymagał on ani śniegu ani nart, a pozwalał na ćwiczenie techniki chodzenia, biegania i skakania. Ten rodzaj treningu, podobnie jak bieg narciarski, angażował aż 90% mięsni.
Kolejna dekada to czas promowania Nordic Walking w środowiskach sportowych oraz wśród młodzieży. Między innymi przeprowadzono rozliczne badania mające na celu udowodnienie pozytywnego wpływu uprawiania tej dyscypliny sportowej na zdrowie i kondycję. W tym czasie pełnego efektu jednak nie osiągnięto. Dopiero lata 90. spowodowały prawdziwy rozkwit tej aktywności ruchowej.

Początkowo do treningu Nordic Walking używano typowych kijów narciarskich, ale szybko okazało się, że były za długie i niewygodne. Stwierdzono również, że przy kontakcie z podłożem kije przenoszą zbyt duże wibracje na stawy łokciowe. W tej sytuacji koniecznym stało się znalezienie nowego, bardziej praktycznego i trafnego rozwiązania. W efekcie, po wielu próbach stare kije narciarskie zastąpiono nowymi, specjalnie skonstruowanymi, mającymi zaokrągloną (lub prostą) gumową końcówkę.
Ostateczne zarejestrowanie i szczegółowe opisanie nowego sportu odbyło się w roku 1997 w Finlandii. Był to przełomowy moment w rozwoju i popularyzacji Nordic Walking, który od tego momentu rozprzestrzenia się na całym świecie. W Europie największe ośrodki, w których z powodzeniem uprawiany jest Nordic Walking to Skandynawia, USA, Niemcy, Szwajcaria i Austria. Wkrótce te fenomenalne kijki dotarły również do Polski, gdzie zostały docenione zarówno przez sportowców, jak i lekarzy.

Ciągle rosnące zainteresowanie Nordic Walking w wielu krajach pokazuje, iż jest to nie tylko wspaniała forma rekreacji ruchowej, ale również sposób rehabilitacji .
Wykazano, że Nordic Walking:
- angażuje do ruchu ponad 600 mięsni, co stanowi 90 % naszego ciała,
- jest 30- 40% bardziej efektywny od spaceru bez kijków,
- ćwiczy jednocześnie siłę, wytrzymałość i koordynację,
- usprawnia przepływ krwi w kończynach górnych i dolnych,
- obniża spoczynkowe ciśnienie krwi,
- poprawia tolerancję glukozy - redukuje zapotrzebowanie na insulinę,
- obniża cholesterol (zwiększając HDL),
- redukuje wagę ciała - aktywizuje ruchowo osoby prowadzące siedzący tryb życia,
- powoduje wzrost przyswajania tlenu o 46% w porównaniu z marszem bez kijków,
- odciąża stawy kończyn dolnych i kręgosłupa o około 5 kg (28ton/h) na płaskim terenie.

Technika Nordic Walking
Technika tego marszu porównywana jest z techniką marszu narciarskiego, gdzie kijki spełniają rolę podporową i odciążającą.
Trening można urozmaicić stosując różnorodne warianty marszu, takie jak: zmienne tempo, bieg, wydłużony krok (wszystkie te zabiegi zapobiegają monotonii).
Kijki są doskonałym przyrządem pomocnym przy wykonywaniu ćwiczeń rozciągających i wzmacniających.

Jak zacząć uprawianie Nordic Walking? To bardzo proste, potrzebujesz tylko:
- czasu dla siebie,
- posiadania wygodnych butów oraz stroju sportowego,
- zgłoszenia do instruktora Nordic Walking.

06.04.2011
Twój komentarz:
Ankieta
Czy zaszczepisz się przeciwko COVID-19?
| | | |